Marek napisał(a):
Ja płaciłem 126 pln akcyzy i 500 pln opłaty recyklingowej i narazie nie starałem się o jej zwrot. Poczekam na rozwój sytuacji i na rozwój twojej interwencji a potem pomyślę
malutko akcyzy placiłes
opłata recyklingowa to coś innego niż opłata za kartę pojazdu...
A co do opłaty za kartę pojazdu:
1/ Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 137, poz. 1310) ustalono opłatę za wydanie karty pojazdu przy pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w wysokości 500,00 zł,
2/ wyrokiem z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04, Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepis nakazujący pobieranie opłaty w tej wysokości jest niezgodny:
a) z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497),
b) z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Trybunał zobowiązał też władzę wykonawczą do zmiany tego przepisu od dnia 1 maja 2006 r. (z tym dniem przepis Ministra Infrastruktury tracił moc),
3/ rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 59, poz. 421) ustalono nową opłatę za wydanie karty pojazdu na 75,00 zł.
Reasumując - Trybunał Konstytucyjny uznał, że pobieranie opłaty w wysokości 500,00 zł było po prostu bezprawne, nielegalne, niezgodne z postanowieniami ustawy zasadnicznej, najważniejszego aktu prawnego obowiązującego w naszym kraju.
W praktyce wyglądało to tak, że (posłużę się tu cytatem chyba z któregoś starego numeru Auto Świata):
"Każdy, kto rejestruje używany samochód kupiony za granicą, płaci oprócz "standardowych" opłat właśnie 500 zł za ten dokument. Jeśli jednak kupimy podobne używane auto w Polsce, które nie ma karty pojazdu (bo np. zostało zarejestrowane 7 lat temu, kiedy jeszcze tych dokumentów nie było), nie musimy płacić. Po prostu takie auta nie muszą mieć karty pojazdu. Ale to jeszcze nic. Otóż jeśli kupujemy nowy samochód w salonie, kartę pojazdu... otrzymujemy gratis od importera lub producenta. Importer kupuje wypełniony druk od Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych i wręcza go nabywcy auta. Ile płaci importer za dokument? Nie jest to bynajmniej astronomiczna kwota 500 zł! Importerzy deklarują, że wszelkie koszty zamównienia, wypełnienia i dystrybucji kart to nie więcej niż 30 zł. Tę kwotę importer wlicza w cenę auta. To ok. 15 razy mniej, niż płacą osoby kupujące używany samochód importowany."
Także opłata 500,00 zł za kartę pojazdu, którą pobierano do dnia 30 kwietnia 2006 r., dotykała jedynie osób, które sprowadzały używane samochody za granicą i rejestrowały go w Polsce...
Co do opłaty recyklingowej - to kolejny chory wymysł, mający na celu zastąpić właśnie opłatę za kartę pojazdu... Pozostaje tylko czekać, aż ktoś zakwestionuje pobieranie także tej opłaty...